Отримавши контроль над дев’ятьма гіпермаркетами Караван, АШАН збільшив кількість своїх торгових дочок до 20 об’єктів по всій Україні.
Про це rau.ua повідомила прес-служба компанії АШАН Україна. Як говориться в прес-релізі, покупка мережі Караван дозволить французькому гігантові зміцнити своє позиціонування в Україні та приступити до розвитку нових форматів магазину. Зараз компанія налічує 11 гіпермаркетів в 5 містах – Київ, Львів, Одеса, Запоріжжя та Кривий Ріг. Мережа Караван управляє 9 гіпермаркетами в Україні, в тому числі і тих містах, де французький ритейлер ще не представлений: Харків, Дніпро, Житомир та Чернівці. Для закриття угоди був потрібний окремий дозвіл Антимонопольного комітету України.
Проданий Караван
Вперше про плани АШАН викупити мережу Караван у нинішніх власників – Сергія Хрипкова й Олексія Гордієнко – повідомлення були ще в середині січня цього року. Тоді інформацію про майбутню операцію підтвердили відразу декілька учасників ринку та фахівців з торгової нерухомості. У самій групі від коментарів традиційно утримувалися. «Бажання Хрипкова і Гордієнко позбутися активу більш ніж очевидно, – пояснював в коментарі RAU директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко. – Зараз в Україні бажання вийди з бізнесу є у багатьох власників торгівельних мереж. Багато невеликих мереж збиткові, і власники розуміють, що не зможуть і далі продовжувати працювати. А з огляду на формат Каравану, їх об’єкти можуть бути цікаві лише Cільпо або АШАН». Час показав, що експерт в своїх міркуваннях був абсолютно прав. Тривала епопея з продажем мережі Караван завершилася.
Навіть про приблизну суму угоди зараз можна тільки здогадуватися. «Підписання угоди між АШАН Рітейл Україна і мережею гіпермаркетів Караван з викупу активів є результатом успішних переговорів. Дана угода є взаємовигідною для обох сторін », – сказав Олексій Ястремський, директор мережі Караван.
У докризові роки власники оцінювали 50+1% керуючої компанії мережі гіпермаркетів Караван в $120-150 млн, але з тих пір актив тільки дешевшав. Велике кредитне навантаження, зниження купівельної спроможності і падіння економіки України не могло не відбитися в тому числі і на показниках мережі Караван. Свої фінансові результати група не публікує, але в топ-10 продуктових рітейлерів країни вона не входить.
Не виключено, що частину коштів для завершення угоди АШАН отримав від Міжнародної фінансової корпорації – на початку червня МФК погодило виділення французькій групі кредит в 400 млн грн. Фінансовий директор Ашан Рітейл Україна Мішель Ларівьер зазначив, що нова інвестиція МФК допоможе компанії мінімізувати валютні ризики. З іншого боку, під «мінімізацією валютних ризиків» можна розуміти і певну перестраховку при залученні капіталу материнської компанії для покупки Каравану.
Наступ французів
Купівля мережі, що стагнує, для АШАН більш ніж вигідна, особливо з огляду на те, що навряд чи за актив запросили занадто багато. Французька група миттєво практично подвоїла кількість своїх магазинів в Україні, вийшла на ринки чотирьох нових міст (в тому числі, і таких густонаселених, як Харків і Дніпро). «Це вагома інвестиція в Україну, яка підтверджує довіру і готовність АШАН Рітейл Україна продовжувати відновлення економіки країни після складних років, а також бажання надавати нашим клієнтам і співробітникам всі переваги великого міжнародного дистриб’ютор», – підкреслив Жерар Галле, генеральний директор АШАН Рітейл Україна.
Отримавши в управління дев’ять гіпермаркетів загальною площею 58 000 кв. м, французький рітейлер значно піднявся в рейтингу торгових мереж України за сумарною торгової площею. Тепер у розпорядженні групи знаходиться 20 об’єктів сумарною площею 160 600 кв. м, що дозволило їм вийти на 4-у позицію в топ-10 продуктових рітейлерів за сумарною торговою площею. Попереду – лише АТБ, Fozzy Group і METRO Cash&Carry Україна. Швидше за все, підніметься компанія і в рейтингу найбільших мереж за товарообігом. Минулий рік АШАН закінчив з приблизною виручкою в 11,5 млрд грн (розрахунок проводився за непрямими показниками), і як мінімум 1-1,5 млрд грн в загальну «скарбничку» зможе принести Караван. Таким чином, французи впритул наблизяться до METRO Cash&Carry Україна, а може і випередять німецький концерн.
Тетяна Хома, старший агент департаменту торговельної нерухомості компанії Cushman & Wakefield, зазначає, що це поширена практика, коли міжнародний бізнес поглинає локального оператора для зміцнення своїх позицій в країні.
Ребрендинг зміцнить і так досить сильну позицію бренду в Україні, а локальні оператори зіткнуться з відчутною конкуренцією впізнаваного системного оператора з міжнародними стандартами якості й активною маркетинговою стратегією.
«В першу чергу, АШАН розширить національну географію і зміцнить представленість в столиці: Тепер мережа буде працювати у всіх містах-мільйонниках, включаючи Харків і Дніпро, – вважає експерт. – Але не обійдеться без концептуальних змін, адже АШАН в Україні вперше зіштовхнеться зі специфікою міст з населенням до 300 000 чоловік. Можливо, виникне потреба адаптувати формат і асортимент для Житомира та Чернівців».
Розширення мережі, вихід на нові ринки і залучення кредиту від МФК підтверджують серйозність намірів французької компанії. Крім покупки гіпермаркетів Караван, вона планує розвивати в Україні формат «магазинів біля дома», причому перший об’єкт в такому форматі може почати роботу вже в цьому році. «Це стандартний магазин біля будинку, його площа може бути від 200 квадратів», – уточнив директор з розвитку АШАН Володимир Строкань. Можливо, на реалізацію цього проекту і буде спрямована частина кредиту від МФК. У будь-якому випадку, можна бути впевненим – літо для українських мережевих рітейлерів належить жарким.
Довідка. АШАН Рітейл присутній в 17 країнах і є 11-м світовим дистриб’ютором продуктів харчування (джерело – Deloitte), а також 35-м роботодавцем в світі (джерело – Fortune). Він об’єднує всі формати комерції продуктів харчування, нараховуючи 3715 точок продажів: гіпермаркети, супермаркети і магазини біля будинку, що посилюються електронною комерцією і драйвами в деяких країнах.
В Україні компанія працевлаштовує понад 3600 співробітників. Під вивіскою рітейлера працює 11 гіпермаркетів в 5 великих містах, а також електронна комерція в Києві і регіоні.
Офіційне відкриття першого в Україні гіпермаркету Караван відбулося 30 жовтня 2003 року. В даний час мережа гіпермаркетів Караван налічує 9 магазинів, загальна площа яких становить понад 58 000 кв.м, розташованих в Києві, Харкові, Дніпрі, Чернівцях та Житомирі і працевлаштовує 3300 співробітників. |