Частка продажів українських товарів у торговельних мережах країни впала нижче за 60% | |
Частка продажів українських товарів у торговельних мережах країни впала нижче за 60%. Девальвація могла б поліпшити ситуацію і зупинити зростання частки імпорту у споживчому кошику українців, упевнені експерти, як це сталося в 2009 році. Однак досвід минулої девальвації показує, що ефект буде нетривалим, і частка імпорту невдовзі зростатиме далі, передає «КоммерсантЪ-Украина». Під натиском імпортної продукції частка українських товарів у роздрібних торгових мережах все меншає. Згідно з даними Держстату, за підсумками 2012 року частка продажів вітчизняних товарів становила 58,9%, знизившись за попередній рік аж на три процентних пункти (п.п.). Вітчизняні виробники скорочують свою присутність як у сегменті продовольчих товарів (з 87,2% до 86,3%), так і непродовольчих (з 47,2% до 41,9%). Це довгострокова тенденція, вступ до СОТ лише посилив її. Найбільша частка вітчизняної продукції – в сегменті хлібобулочної продукції (97,6%) і м’ясопродуктів (95,1%). Однак і тут спостерігається поступове зниження – на 0,9 п.п. і 1,5 п.п. відповідно. Найменша частка місцевої продукції – в сегменті взуття (2,8%), телекомунікаційного обладнання (4,7%) та комп’ютерної техніки (1,2%). Української продукції стало більше лише в сегментах консервів (на 0,9 п.п., до 73,3%), тютюнових виробів (на 1 п.п., до 94,9%), книг, газет і журналів (на 1,5 п.п., до 89%). «Зростання імпорту – наслідок стабільного курсу гривні. Завдяки прив’язці національної валюти до долара на тлі ослаблення інших валют імпорт збільшує свою присутність на українському ринку», – вважає аналітик Української аграрної асоціації Мар’ян Заблоцький. За підсумками минулого року обсяг імпорту товарів в Україну становив 84,6 млрд дол, майже досягши показника 2008 року (85,56 млрд дол). «Без послаблення гривні вирішити цю проблему неможливо», – упевнений експерт. Прийнята держпрограма активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки передбачає політику імпортозаміщення та підвищення конкурентоспроможності економіки, але поки що ніяких дієвих заходів з підтримки української продукції запропоновано не було. А заходи, які вже прийняті, не дали результату. Наприклад, з 2011 року діє нульова ставка податку на прибуток для підприємств легкої промисловості. І якщо в 2011 році частка продажів одягу вітчизняного виробництва зросла на 0,1 п.п., то торік – впала на 1,8 п.п. (до 10,9%). Тенденція поступового зниження частки продажів вітчизняної продукції спостерігається Держстатом з 2005 року, коли почали проводитися відповідні заміри. Сім років тому частка продажів української продукції становила 70,5%. Винятком став лише кризовий 2009 рік. Внаслідок різкої девальвації гривні частка продажів вітчизняної продукції зросла з 63,1% до 67,4%. При цьому якщо в структурі продажів продовольчих товарів частка української продукції збільшилася лише на 0,2 п.п. (до 88,4%), то в структурі непродовольчих товарів – на 3,5 п.п. (до 54,7%). Втім, вже за два роки частка імпорту перевищила докризовий рівень і продовжила зростати. Такі дані свідчать про те, що девальвація може дати лише короткочасний ефект, упевнений економіст Олександр Охріменко. «Можна розраховувати на поліпшення ситуації тільки в сегменті продовольчих товарів, проте там частка української продукції і так досить висока. Серед непродовольчих товарів часто відсутні вітчизняні аналоги, а тому попит на імпорт більше залежить від платоспроможності населення», – упевнений експерт. Втім, за словами генерального директора Української торговельної асоціації Ігоря Кишка, в сегменті продовольчих товарів зростання імпорту вітчизняним виробникам не загрожує. «Справді, частка української продукції становить близько 80%, і зростання імпорту пов’язано з відновленням попиту на таку продукцію після девальвації. Імпорт реагує на зміни попиту, при цьому він представлений товарами, які або не мають українських аналогів, або перебувають у різних цінових категоріях», – упевнений пан Кишко. |
Tweet |
Send by E-mail Print version |