На містичному бізнес-шабаші «Міцний горішок» в п’ятницю 13 травня була обрана тема «Сімейного бізнесу». І вона успішно відбулася 16 червня у двоповерховому ресторані «BEEF мясо&вино». Прихильник сімейного бізнесу, власниця Студії управління часом BogushTime та модератор заходу Людмила Богуш заявила, що працює над створенням сімейного бізнесу і планує компанію зробити « Apple на тренінговому ринку».
Неодноразовий експерт дискусійного клубу «Міцний горішок», консультант Верховної ради України Тетяна Гурьєва та чоловік, консультант Кабінету Міністрів та Верховної Ради з питань безпеки підприємництва Олег Івченко, вважають, що майбутнє – за сімейним бізнесом і така форма бізнесу завжди була в Україні і вона є найкращою для нашої країни.
Не даремно побутує думка, що в Україні вижити можна саме в сім’ї.
Тетяна Єлфімова, засновниця соціального проекту «ЩАСЛИВА РОДИНА» та фестивалю сімейних цінностей «СімЯ», засновниця кількох бізнесів з нуля, приходить на Міцний горішок за новими ідеями. І нагадуємо, що 16 червня – це щасливий день для створення бізнесів та торгових марок. Тому, в наступних дискусіях дізнаємося, які нові справи заснували учасники міцного Клубу.
А от Юлія Черевко, менеджер з комунікацій та засновниця Майстерні свята «Подсолнух», з радістю би прийняла сім’ю в свою компанію, особливо з інвестицями, але поки що співпраця завершується на моральній підтримці і вірі в перспективу бізнесу.
Серед експертів також було подружжя Володимир Мельник та Катерина Сухобок. Вони є засновниками та власниками компанії «Аплінк», а також ще двох компаній. Разом 8 років, з них шість – займаються спільною справою. Вони ділилися своїм успішним досвідом ведення сімейного бізнесу, в який не залучають родину. Саме таку тактику вони обрали для кращих результатів.
Людмила Богуш жартувала, що на засіданні зібрались тільки прихильники сімейного бізнесу, хоча не завжди сімейний бізнес закінчується хеппі-ендом. І це Людмила знає з власного досвіду. Коли розходишся в сім’ї, як правильно вчинити з бізнесом.
«Щоб мирно розійтись, треба знати, яку існують зв’язки між людьми», – вважає учасник дискусії Марина Сбродова. Це батьки-діти, чоловіки-жінки, брати-сестри, значимі люди, бізнес-зв’язки – чітки рамки домовленостей. На роботі сім’я не може спілкуватись як сім’я, виключно як ділові партнери. А тільки сімейні люди переступають поріг дому, переключаються на іншу форму зв’язків – брати-сестри, батьки-діти, чоловіки-жінки. Марина Сбродова також навела приклад, як можуть розходитись чоловік та жінка, не зруйнувавши при цьому бізнес. Існують люди, які можуть створювати бізнес, а вже реалізовувати їм не цікаво. Наприклад, один бізнесмен кілька разів одружувався, створював кожного разу новий бізнес, попередній не руйнував, а залишав колишнім дружинам, і отримував під прибутку відсотки. Ми часто задаємось питанням, чому люди знищують бізнес, намагаються свої обов’язки перекинути на свою половинку. І відразу перше, що приходить у голову, – знайшов нову кохану людину. А причин може бути безліч. Наприклад, справа вже не цікава, хтось запропонував таке, від чого відмовитись не можливо, погане самопочуття, щось сталось в родині. Причини потрібно обов’язково дізнаватися, але це культура спілкування, яка на жаль в Україні погано розвинена. І тому, щоб сімейний бізнес правильно зберегти чи не зберегти, потрібно на етапі створення домовитись, щоб буде, якщо розійдемось, хтось захворіє чи інші причини, які передбачаємо у документі. Шлюбний контракт, якого так сахаються українці якраз про те, що буде робити подружжя, коли розійдеться.
Але як створити сімейний бізнес, і убезпечити перенесення сімейних стосунків на бізнес? «Ці правила потрібно прийняти від початку, – вважає Олена Ламанова, експерт, фахівець по управлінню персоналом у сімейному бізнесі, власник та директор компанії «Трілліум™». – Якщо ви входите у сімейний бізнес, то він буде з вами завжди. Розмови виникатимуть і на пляжі, і в басейні. Чому? Тому що ви налаштовані на справу і її любите. В тій компанії, яка «гарно себе поводить», прописані правила гри, які стосунки між родичами, а також кадрова політика – в несімейних компаніях часто зустрічається документ про те, як компанія приймає працівників ( з зовнішнього ринку чи вирощуємо в середині компанії). Далеко не всі члени сім’ї підходять на роботу в бізнесі, для цього потрібні певні якості: уміння домовлятися та професійні характеристики».
«Я знаю, що весілля – це часто привід до звільнення, адже є компанії, що є противниками працівників-родичів», – коментує Людмила Богуш.
«Сімейний бізнес – це рівноправні партнери, які однаково відповідальні за результати бізнесу. Всім людям властиво розслаблятися, не залежно сімейний чи не сімейний бізнес», – вважає Тетяна Єлфимова.
Але часто в Україні небажання працювати пов’язують з родинними зв’язками, а не з цілями і стилем життя людини. Саме про «Життєві цілі» йтиметься на 15-му ювілейному засіданні 7 липня в УНІАНі.
Наталія Гамоля, замісник головного редактора журналу «Личный счет» відкрила секрет успіху сімейного бізнесу для учасників дискусії – навчання нащадків з пеленок. Адже всі власники сімейного бізнесу чи майже всі мріють про те, щоб їх справу продовжили діти, які зазвичай хочуть своїх успіхів і не хочуть батьківських подарунків. Яке ж це навчання? Різностороннє, багатомовність. Якщо в сім’ї влаштовуються виставки, їдуть всі члени сім’ї працювати. Ніхто не залишається зі своїми справами – діє команда (Як сформувати команду? – 13-те засідання «Міцного горішка).
Тому, щоб створити сімейний бізнес, потрібно: - мати щасливу сім’ю, яка грамотно підійде до виховання дітей та розмежує стосунки у сім’ї та бізнесі;
- на етапі створення бізнесу прописати правила в компанії, як діяти, коли хтось хоче покинути бізнес чи ввійти у долю бізнесу;
- врахувати дії, якщо сімейний бізнес буде не один;
- врахувати незацікавленість дітей і тактику їх зацікавлення;
- врахувати розпад сім’ї.
Інформаційні партнери: |